trimite pe e-mail | tipareste articol | comentarii |
1. Aș vrea să știu dacă un cetățean străin, cu viză de lungă durată, pentru reîntregirea familiei, are drept de muncă în România și în ce condiții.
Raluca Stănculescu: Conform O.U.G. 56/2007 art. 3. alin. 1 „Străinii pot fi încadrați în muncă pe teritoriul României la angajatori care funcționează în mod legal, cu îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiții:
a) locurile de muncă vacante nu pot fi ocupate de cetățeni români, ai altor state membre ale Uniunii Europene, ai statelor semnatare ale Acordului privind Spațiul Economic European, precum și de rezidenți permanenți pe teritoriul României;
b) îndeplinesc condițiile speciale de pregătire profesională, experiența în activitate și autorizare, solicitate de angajator potrivit legislației în vigoare;
c) fac dovada faptului că sunt apți din punct de vedere medical să desfășoare activitatea respectivă și nu au antecedente penale care să fie incompatibile cu activitatea pe care o desfășoară sau urmează să o desfășoare pe teritoriul României;
d) se încadrează în contingentul anual aprobat prin hotărâre a Guvernului;
e) angajatorii au achitate la zi obligațiile către bugetul de stat.„
Pentru a putea fi angajat este necesară eliberarea autorizației de muncă la cererea angajatorului, de către Oficiul Român pentru Imigrari, pentru străinii care îndeplinesc condițiile prevăzute de legislația română cu privire la regimul străinilor, încadrarea în muncă și detașarea acestora pe teritoriul României.
Autorizația de muncă se va elibera și străinilor care beneficiază de drept de ședere temporară pentru reîntregirea familiei, acordat în condițiile stabilite de legislația privind regimul străinilor în România.
Pentru ca această procedură de angajare a străinilor nerezidenți în România este una anevoioasă, pentru a beneficia de tratament egal cu cel al cetățenilor români, vă sfătuiesc să solicitați rezidența permanentă pe teritoriul României.
Dacă sunteți cetățean al unui stat non-UE, aveți un drept de ședere valabil în România și doriți să obțineți rezidența permanentă pe teritoriul acestui stat, trebuie să îndepliniți anumite condiții. Pașii de urmat sunt: solicitați acordarea rezidenței permanente la formațiunile teritoriale ale Oficiului Român pentru Imigrări din județul în care locuiți. Puteți obține acest drept ca membru de familie al unui cetățean român. Cartea de rezidență permanentă se acordă membrilor de familie ai cetățenilor români și are o valabilitate de 10 ani.
Pentru a obține dreptul de ședere permanentă trebuie să fi avut o ședere continuă și legală pe teritoriul României în ultimii cinci ani. Șederea este considerată continuă atunci când perioada de absență de pe teritoriul României este mai mică de șase luni consecutive și nu depășeşte în total 10 luni. Șederea este considerată legală dacă împotriva dumneavoastră nu a fost dispusă nicio măsură de îndepărtare de pe teritoriul național.
Primul pas pentru a primi rezidența permanentă în România este obținerea dreptului de ședere permanentă. În acest sens trebuie să depuneți următoarele documente: cerere; documentul de trecere a frontierei (pașaport, titlu de călătorie, etc.) în copie și original, acte doveditoare privind spațiul de locuit (copie și original), dovada asigurării sociale de sănătate, dovada mijloacelor de întreținere (sunt exceptați membrii de familie ai cetățenilor români), certificatul de cazier judiciar eliberat de autoritățile române, documente de stare civilă (dacă este cazul), taxe.
2. Lucrez într-un centru de recuperare și reabilitare neuropsihiatrică ca și asistent medical principal, având o vechime de 18 ani în câmpul muncii(nu neapărat în această instituție), aș dori să știu câte zile de concediu de odihnă aș avea dreptul și dacă beneficiez de zile de concediu în plus pentru că lucrez cu persoane cu dizabilități.
Raluca Stănculescu: Raportat la vechimea dumneavoastră în muncă, beneficiați de un număr de 25 de zile de concediu de odihnă anual, care poate fi prelungit cu un minim de trei zile de concediu suplimentar în conformitate cu prevederile art. 57 alin. 2 din Contractul Colectiv de Muncă Unic la nivel național pe anii 2007-2011, care specifică: “Salariații care își desfășoară activitatea în condiții deosebite beneficiază de concedii de odihnă suplimentare de minimum trei zile pe an.“
La nivelul instituției unde lucrați există un contract colectiv de muncă încheiat la nivel de instituție sau de ramură, ale cărui prevederi ar trebui să se regăsească în contractul individual de muncă de care beneficiați. Acolo ar trebui să fie menționat numărul zilelor pentru concediul de odihnă anual suplimentar de care beneficiați în cazul în care postul ocupat de dumneavoastră face parte din cele încadrate în condiții deosebite de muncă.
Acest lucru îl puteți afla de la serviciul de resurse umane din cadrul instituției, iar dacă vă încadrați în condițiile legale și nu ați beneficiat de această facilitate, solicitați în scris încheierea unui act adițional la contractul individual de muncă, care să prevadă aceasta.
Avocat Raluca Stănculescu
ralustanculescu@yahoo.com
Trimite-ne întrebările tale la redactie@revistacarolina.ro și specialiștii noștri îți vor răspunde.