56274 afisari
Despre arta interpretării cu actorul Valer Dellakeza
publicat in data de 05-01-2012

de Camelia Cazacu.

 

Poate că vă miră de ce  adresez aceste întrebări unui actor într-o revistă preponderent feministă cu femei despre femei, dar îmi aduc aminte că în urmă cu câţiva ani aţi interpretat un rol de femeie, e vorba de Irma din Regii peţitori în regia lui M.Cornişteanu, iar şi mai de demult, aţi avut un mare succes la Edinburgh şi la noi în ţară, tot cu un rol în travesti: madam Ubu din UBU REX, regia Silviu Purcărete.  Iată două roluri care pot marca serios cariera unui actor!

 

Carolina: Referitor la psihologia actoriei. Ce simţiţi atunci când trăsăturile personajului nu sunt asemănătoare cu trăsăturile dumneavoastră?

Valer Dellakeza:  Abia atunci lucrul la personaj devine interesant. Abia atunci receptarea ca și cântarul publicului sunt în măsură să catalogheze reușita mea. Abia atunci satisfacţia muncii, neîmplinite în totalitate deoarece  mai tot timpul descoperi încă ceva la personajul pe care îl interpretezi, se materializează. Abia atunci, dacă ai puterea să te convingi și pe tine însuţi că munca depusă nu a fost în zadar, începi să te placi. Și atunci e de bine! Vă daţi seama că regizorul unui spectacol nu distribuie în Otello sau Hamlet un actor pentru că trăsăturile acelui actor sunt asemănătoare cu cele ale unui criminal, ci pentru puterea  lui de convingere care, uneori, se poate numi talent.

Carolina: Cum reuşiţi să umanizaţi un personaj, să îl faceţi înţeles, acceptat şi chiar adorat de public?

Valer Dellakeza: Pentru asta îţi trebuie, în primul rând, ca omul – regizorul din faţa ta să fie oglinda de care ai nevoie. Alături de regizor, colectivul ales de acesta să vibreze în aceeași notă și să răspundă acelorași comenzi, pentru că teatrul, ca formă de manifestare, este  artă colectivă.  Nu poţi fi bun într-un spectacol prost. Cât despre modalitatea de a ajunge la inima spectatorilor, n-aș putea să dau o reţetă anume. Actorii sunt diferiţi ca temperament și putere de înţelegere.  Pentru unii meseria de actor e floare la ureche, pentru alţii - iad curat. Unii, cum intră în scenă, au publicul la picioare, alţii se chinuie două ore. Din acest motiv nu știu care din aceste tipuri de actori sunt mai fericiţi.

Carolina: Aţi descoperit lucruri despre care nu ştiaţi că există în dumneavoastră?

Valer Dellakeza:  Da, că pot juca orice rol, dar asta numai în momentul în care, repet, regizorul cu care lucrez îmi inspiră încredere, și eu, lui. Au fost situaţii în care regizorul mi-a cerut o anume stare tocmai pentru că era convins că pot să creez starea cerută, iar eu nici măcar nu l-am întrebat de ce trebuie să fac așa ceva.

Există un soi  de înţelegere, încredere unul în celălalt, nemărturisită și nestabilită dinainte, o comunicare fără cuvinte și gesturi, un prag al simţurilor neperceput de alţii care, odată trecut, succesul este asigurat. 

Carolina: De unde aveţi atâta energie?

Valer Dellakeza: Energia o primesc de la dragostea pentru meseria pe care o fac. Teatrul este pentru mine și iubită și amantă. Ce nu-mi dă una, primesc de la cealaltă. Iar eu, la vârsta mea (anul acesta am făcut 69 !), le mulţumesc pe amândouă. Știu puţine meserii care se fac din sinecură. Teatrul și filmul sunt două din ele. Cu siguranţă că sunt și altele. 

Carolina: Dacă aţi face un efort să vă amintiţi numărul spectacolelor în care aţi jucat, ar fi prea mult?

Valer Dellakeza:  Important, cred, nu este numărul spectacolelor, ci calitatea lor. Sigur, aș putea aminti și de succesul acestor spectacole la public, dar asta nu mă satisface. Publicul nu este peste tot asemănător. Uneori nu este nici cunoscător îndeajuns, nici tolerant la « nou ».  Iar când spun « nou », nu mă refer la un nou de dragul noului, ci la un « nou » necesar, impus de societatea în care ne « învârtim ».

Carolina: Există diferenţe faţă de lucrul cu regizorii străini?

Valer Dellakeza: Da! Regizorii străini, cu câteva excepţii, nu știu cum să termine spectacolul mai repede, să ne ia banii și să plece! Iar regizorii teatrului lipsesc cu desăvârșire!!!

Carolina: Care este cea mai impresionantă scenă din lume pe care aţi jucat?

Valer Dellakeza: Am jucat pe cele mai mari scene ale lumii. Amintirile mele sunt legate de colegii mei, de perioada când lucram mai mult pentru export, de Silviu Purcărete, de Emil Boroghină, de cei zece ani în care naţionalul craiovean ajunsese capitala teatrului românesc, punct cardinal pe scena mondială a teatrului. Vă rog să reţineţi că suntem unicul teatru din ţară care a fost invitat oficial la cele mai mari Festivaluri de Teatru din lume. Suntem singurul teatru care s-a întors cu premii de la aceste Festivaluri. La Craiova, noi actorii, am făcut cu Silviu Purcărete a doua și adevărata « școală de teatru ». Și ceea ce este, poate, esenţial în tot acest frumos vis e că Teatrul  Naţional Craiova a contribuit la nașterea și propulsarea a doi mari oameni de teatru : Silviu Purcărete și Emil Boroghină. E adevărat că am mai încercat și cu alţii, dar nu ne-a ieșit !

Ce ziceţi ? Frumoase amintiri, frumos final, frumoasă cădere de cortină !

Inventar:

Nume real:  Niculescu  Dellakeza Valer

Nume de scena: Valer Dellakeza

Ocupatia: actor

Data naşterii: 29 martie 1942 

Zodia: Berbec

Locul naşterii: Craiova, jud. Dolj, România

Naţionalitate: română

Religie: ortodoxă

Căsătorit cu Adriana Dellakeza

Copii: 1 fiică - Ioana Basarabă, 1 nepoată - Ene Alexandra Maria 

Studii: I.A.T.C. promoţia 1968, clasa profesor Beate Fredanov şi lector univ. Octavian Cotescu

Premii, distincţii: 1989 - Premiul I pentru interpretare masculină la Gala spectacolelor pentru tineret de la Arad; 1989 - Premiul Uniunii Tineretului Comunist;1993 - Premiul Asociaţiei umoriştilor români; 1998 – Diplomă de Onoare acordată de Teatrul Naţional Craiova, 2000 - Premiul UNITER pentru cel mai bun actor român al stagiunii 1999-2000;  2005 - Premiul TVR Internaţional; 2009 - Diploma de Excelenţă; 2011- Distincţia Pro-Excelenţia, acordată de Instituţia Prefectului Judeţului Dolj.

Compozitorul preferat: Chopin, Puccini, muzica napolitană, muzica bizantină.

Cantareţii preferaţi: Andreea Bocelli, Lucio Dalla, Sal Da Vinci, Gigi D'alessio, Gigi Finizio.  

A interpretat peste 100 de roluri, este cunoscut ca farseur( bun de şotii) printre colegii de la naţionalul craiovean şi nu numai.

Pe marele ecran a apărut în producţiile: Tănase Scatiul, Rug şi flacară, Buzduganul cu trei peceţi, Aurul alb, Hotel de lux, Divorţ din dragoste, În fiecare zi Dumnezeu ne sarută pe gură, Cortul, Tatăl Fantomă.


A jucat în filmele pentru televiziune : …Escu - rolul Iorgu Langada, Amantul marii doamne Dracula - rolul Cireşel, Aniela - rolul Arvinte
.







Te-ar mai putea interesa:


Comenteaza
Campurile marcate cu * sunt obligatorii
Nume*:
Email:
Comentariu*:
Cod de verificare:
Introduceti codul de mai sus:
 
Revista lunii. Descarca format PDF 8 martie - 8 aprilie Vezi varianta electronica a revistei Revista Carolina - Coperta - Numarul  2 anul 5
Revista lunii. Descarca format PDF.22 ianuarie -22 februarie Vezi varianta electronica a revistei Revista Carolina - Coperta - Numarul  1 anul 5
.
Revista lunii. Descarca format PDF. 17 decembrie -17 ianuarie Vezi varianta electronica a revistei Revista Carolina - Coperta - Numarul  12 anul 4
Revista lunii. Descarca format PDF. 17 noiembrie-17 decembrie Vezi varianta electronica a revistei Revista Carolina - Coperta - Numarul  11 anul 4
.
Revista lunii octombrie - descarca format PDF Vezi varianta electronica a revistei Revista Carolina - Coperta - Numarul  10 anul 4
Revista lunii septembrie descarca format PDF Vezi varianta electronica a revistei Revista Carolina - Coperta - Numarul  9 anul 4
----
Revista lunii iunie- descarca format PDF Vezi varianta electronica a revistei Revista Carolina - Coperta - Numarul  6 anul 4
----
Revista lunii mai- descarca format PDF Vezi varianta electronica a revistei Revista Carolina - Coperta - Numarul  5 anul 4
Revista lunii aprilie - format PDF Vezi varianta electronica a revistei Revista Carolina - Coperta - Numarul  4 anul 4
Revista lunii martie format PDF Vezi varianta electronica a revistei Revista Carolina - Coperta - Numarul  3 anul 4
Vezi varianta electronica a revistei Revista Carolina - Coperta - Numarul  1 anul 4 Revista lunii decembrie- forat PDF